Przedmiotowe zasady oceniania - JĘZYK POLSKI
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Ocenie podlegają wszystkie wymienione w PZO formy aktywności ucznia.
3. Prace klasowe, poprzedzone powtórzeniem, są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem; podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
4. Sprawdziany zapowiadane są co najmniej 2 dni wcześniej.
5. Kartkówki nie muszą być zapowiadane.
6. Uczeń nieobecny na pracy klasowej jest zobowiązany napisać ją w terminie uzgodnionym z nauczycielem w okresie 2 tygodni po powrocie do szkoły.
7. Uczeń, chcąc mieć ocenę co najmniej dopuszczającą w klasyfikacji semestralnej i rocznej, nie może mieć żadnej oceny niedostatecznej z pracy klasowej podsumowującej dział oraz ze sprawdzianu z treści i problematyki omawianych lektur.
8. Uczeń ma obowiązek uzupełniania notatek – również z lekcji, na których był nieobecny (w tym zadań domowych).
9.Uczeń ma obowiązek zapisywania zadania domowego w zeszycie.
10. Po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany do 3 dni po powrocie do szkoły.
11. Uczeń może dwa razy w ciągu semestru może zgłosić nieprzygotowanie lub brak zadania domowego (bz) bez żadnych konsekwencji – nie dotyczy przygotowania do kartkówek, sprawdzianów i testów. Brakujące zadanie uczeń zobowiązuje się wykonać na następną lekcję.
POPRAWIANIE OCEN
1. Uczeń ma prawo do poprawiania prac klasowych i sprawdzianów, (kartkówkę jedną w semestrze) w ciągu 2. tygodni od otrzymanej oceny.
2. Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się.
3. Prace pisemne uczniów przechowywane są w szkole jako dokumentacja nauczyciela. Rodzic ma prawo zapoznać się z pracami dziecka na zebraniach z wychowawcą. Rodzice są zobowiązani do podpisywania ocen dziecka w zeszycie przedmiotowym.
OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIE
Na lekcjach języka polskiego oceniane będą:
III SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
Progi procentowe ocen
100 % - stopień celujący
86% - 95% - stopień bardzo dobry
72% - 85 % - stopień dobry
50 % - 71 % - stopień dostateczny
30 % - 49 % - stopień dopuszczający
0% - 29% - stopień niedostateczny
Za aktywność uczeń otrzymuje „+”. 5 „+” = ocena bardzo dobra. Uczeń może zdobyć również * za wykonanie zadania o podwyższonym stopniu trudności. Za pięć takich gwiazdek, które nauczyciel odnotowuje w swoim zeszycie, uczeń dostaje ocenę celującą. Za błędnie wykonane zadanie otrzymuje „-”. 5 „-” = ocena niedostateczna.
Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych obszarów aktywności według następujących wag:
Waga 5 - testy z działu, testy z problematyki lektur
Waga 4 - dłuższe prace pisemne (np. opowiadania, rozprawki, listy, baśnie)
Waga 3 - czytanie ze zrozumieniem, sprawdziany,
Waga 2 - krótkie wypowiedzi pisemne, kartkówka, dłuższe zadania domowe, recytacje, dyktanda, projekty
Waga 1 - krótkie zadania domowe, kartkówki – 1. zagadnienie, aktywność, praca w grupach, głośne czytanie
Oceny semestralne wystawia się na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych zawartych w następujących przedziałach:
Celujący 5,75 – 6,00
Bardzo dobry 4,75– 5,74
Dobry 3,75 – 4,74
Dostateczny 2,75 – 3,74
Dopuszczający 1,75 – 2,74
Niedostateczny 0,00 – 1,50
Przy wystawianiu tych ocen nauczyciel bierze również pod uwagę wkład pracy ucznia w stosunku do jego możliwości.
Ocena końcoworoczna wyliczana jest tak jak semestralna, przy czym ocena semestralna traktowana jest jak ocena z pracy klasowej.
Anna Grabowska