Kontakt: Szkoła Podstawowa im. Józefa Wybickiego, Linowo 36, 86-341 Świecie nad Osą, tel./fax. (56) 466 96 11, tel. 793219729

Przedmiotowe zasady oceniania - PLASTYKA

Drukuj

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA  Z  PLASTYKI

Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz "Program nauczania plastyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej "Do dzieła" autorstwa  J. Lukas i K. Onak (NOWA ERA).

  Podręcznik dla klas IV-VI do plastyki  „Do dzieła!” Jadwiga Lukas, Krystyna Onak, 

wyd. Nowa Era 

 

  1. Kryteria ocen z plastyki.

Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:

  • poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,
  • indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych,
  • zaangażowanie w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,
  • poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii plastyki,
  • podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,
  • przygotowanie do zajęć.
  • wysiłek wkładany przez ucznia i wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki przedmiotu.

 

  1. Zasady oceniania uczniów.

Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy. Prace ucznia oceniane są za:

  • zgodność z tematem, bogactwo treści, wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, zastosowane materiały oraz technika),
  • trafność obserwacji, pomysłowość (oryginalność),
  • ocenie podlegają tylko prace wykonane samodzielnie przez ucznia,
  • ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie odda pracy do oceny,
  • każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,
  • jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach to może to zrobić w domu i oddać pracę w wciągu  tygodnia od zakończenia tej pracy na lekcji,
  • uczeń  może  poprawić oceny niedostateczne za nieterminowe oddanie pracy,
  • raz w semestrze można być nieprzygotowanym do zajęć, zgłoszenie może dotyczyć braku zeszytu, podręcznika, materiałów plastycznych, zaległej pracy,
  • jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji, nauczyciel wyznacza mu zadanie podobne, a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach planowych.

 

 

 

Stopnie szkolne

 

Stopień dopuszczający

Przyswojenie przez ucznia podstawowych wiadomości i umiejętności wymienionych w programie nauczania dla przedmiotu „plastyka” stanowi podstawę do wystawienia oceny dopuszczającej. Dziecko powinno rozwiązywać (samodzielnie bądź z pomocą nauczyciela) zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności, wykorzystując w stopniu minimalnym dostępne narzędzia pracy.

Stopień dostateczny

Jeżeli uczeń opanuje w stopniu średnim materiał objęty programem nauczania (braki w wiadomościach o charakterze szczegółowym), należy wystawić mu ocenę dostateczną. Dziecko powinno samodzielnie rozwiązywać zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności, poprawnie posługując się różnymi przyborami i narzędziami pracy.

Stopień dobry

Stosowanie przez ucznia w praktyce elementów zdobytej wiedzy teoretycznej oraz jego aktywne uczestnictwo w zajęciach (udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, staranne wykonywanie ćwiczeń obligatoryjnych) stanowi podstawę do wystawienia oceny dobrej. Dziecko powinno samodzielne rozwiązywać zadania teoretyczne, odpowiednio posługiwać się przyborami i narzędziami oraz wykonywać prace plastyczne poprawne pod względem technicznym i estetycznym.

Stopień bardzo dobry

Uczeń, który opanował wszystkie określone w programie nauczania wiadomości i umiejętności oraz wykorzystuje je w działaniach plastycznych, otrzymuje stopień bardzo dobry. Dziecko bierze udział w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów, podczas których przekonująco uzasadnia swoje poglądy. Stosuje również z powodzeniem wiedzę teoretyczną, wykonując ćwiczenia praktyczne, oraz sprawnie operuje wybraną techniką plastyczną. Ponadto chętnie uczestniczy w różnorodnych działaniach plastycznych na terenie szkoły i poza nią  (startuje w konkursach plastycznych, wykonuje gazetki szkolne i oprawę plastyczną imprez, należy do koła zainteresowań) oraz uzupełnia wiadomości samodzielnie dobranymi lub wskazanymi przez nauczyciela lekturami.

 

Stopień celujący

Jeżeli uczeń przejawia szczególne zainteresowania plastyką (np. kolekcjonuje reprodukcje i książki o sztuce, przygotowuje referaty i pomoce dydaktyczne, uczęszcza do galerii, muzeów itp.) oraz posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza wymagania określone w programie nauczania, może uzyskać stopień celujący. Ponadto powinien aktywnie uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych, osiągać sukcesy w konkursach plastycznych, wykazywać zaangażowanie i twórczą inicjatywę we wszelkich działaniach plastycznych na terenie szkoły oraz poza nią.

 

 

 

Wymagania edukacyjne

 

Wymagania konieczne

Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę dopuszczającą.

Z pomocą nauczyciela uczeń:

  • - wymienia placówki działające na rzecz kultury,
  • - tłumaczy zasady zachowania się w muzeum,
  • wskazuje zabytki znajdujące się w regionie,
  • podaje nazwiska najwybitniejszych malarzy polskich i zagranicznych,
  • wyjaśnia, kogo możemy nazywać twórcą ludowym,
  • opisuje tradycje i symbole związane ze świętami Bożego Narodzenia oraz z Wielkanocą,
  • nazywa elementy dzieła plastycznego (kreska, kropka, plama walorowa, barwa, światłocień, technika, faktura, kształt, kompozycja, perspektywa),
  • wskazuje podstawowe środki wyrazu plastycznego znajdujące się w najbliższym otoczeniu i je opisuje,
  • wyjaśnia znaczenie niektórych z omówionych na lekcji terminów plastycznych,
  • wymienia nazwy niektórych z poznanych dziedzin sztuki (np. rysunek, malarstwo, grafika, rzeźba, architektura, sztuka użytkowa, sztuka ludowa oraz współczesne formy: fotografika, film, instalacja, happening),
  • rozróżnia dzieła należące do poszczególnych dziedzin twórczości artystycznej (rysunek, malarstwo, grafika, rzeźba, architektura, sztuka ludowa, rzemiosło artystyczne itd.),
  • tłumaczy, czym zajmują się rysownik, malarz, grafik, rzeźbiarz i architekt,
  • wskazuje różnice między rysunkiem a malarstwem,
  • uzyskuje barwy pochodne, wykorzystując barwy podstawowe,
  • wymienia podstawowe elementy warsztatu fotograficznego,
  • nazywa niektóre gatunki filmowe,
  • wskazuje środki masowego przekazu,
  • wskazuje podstawowe narzędzia pracy plastyka i wykorzystuje je w minimalnym stopniu w swoich działaniach,
  • podejmuje próby zastosowania elementów teorii w ćwiczeniach praktycznych,
  • wykonuje zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności,
  • utrzymuje w porządku swój warsztat pracy,
  • stara się przestrzegać zasad BHP podczas działań na lekcji

 

Wymagania podstawowe. 

 

Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę dostateczną.

Uczeń

 

  • określa rolę elementów plastycznych w swoim najbliższym otoczeniu,
  • wskazuje miejsca w swoim regionie, w których można obejrzeć dzieła plastyczne,
  • wymienia najsłynniejsze polskie zabytki oraz zabytki znajdujące się w regionie,
  • podaje przykłady dziedzin sztuki uprawianych przez twórców ludowych oraz wykorzystywanych przez tych artystów technik plastycznych,
  • wyjaśnia znaczenie wybranych tradycji i symboli związanych ze świętami Bożego Narodzenia oraz z Wielkanocą,
  • opisuje elementy dzieła plastycznego,
  • tłumaczy znaczenie omówionych na lekcji terminów plastycznych,
  • wymienia poznane podczas lekcji dziedziny sztuki,
  • omawia poznane techniki malarskie, nazywając wykorzystywane w nich narzędzia i podłoża,
  • wyjaśnia najważniejsze podziały barw,
  • wskazuje elementy i układy tworzące daną kompozycję,
  • przygotowuje ilustrację z zastosowaniem danego rodzaju kompozycji,
  • rozpoznaje rodzaj kompozycji wykorzystanej w wybranych dziełach przedstawionych na reprodukcjach,
  • wykonuje rysunek z zastosowaniem wybranej perspektywy,
  • podaje najważniejsze cechy wybranych perspektyw malarskich,
  • tłumaczy, czym różni się technika druku wypukłego od techniki druku wklęsłego,
  • wymienia poszczególne rodzaje rzeźby,
  • dokonuje podziału architektury ze względu na jej funkcje,
  • wskazuje wytwory wzornictwa przemysłowego w najbliższym otoczeniu,
  • projektuje przedmioty codziennego użytku,
  • wyjaśnia, czym różni się fotografia artystyczna od fotografii użytkowej,
  • określa różnice między dziełami kina artystycznego a filmami komercyjnymi,
  • podaje funkcje wybranych środków masowego przekazu (telewizja, internet),
  • rozpoznaje narzędzia pomocne w pracy rysownika, malarza, rzeźbiarza, grafika, fotografika i filmowca,
  • omawia funkcje typowych narzędzi stosowanych w poszczególnych technikach plastycznych,
  • przedstawia obiekty na płaszczyźnie i w przestrzeni, posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego,
  • stosuje w działaniach artystycznych różne narzędzia i podłoża,
  • dostrzega wpływ faktury użytego podłoża na efekt końcowy działań plastycznych,
  • prowadzi zeszyt przedmiotowy,
  • uczestniczy w dyskusjach o prezentowanych obiektach po zachęcie ze strony nauczyciela,
  • stosuje się do zasad organizacji pracy,
  • przynosi na lekcję odpowiednie materiały i narzędzia,
  • aktywnie pracuje w grupie,
  • utrzymuje w porządku swój warsztat pracy,

przestrzega zasad BHP podczas działań plastycznych.

 

Wymagania rozszerzające

. Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę dobrą.

 

Uczeń:

  • określa rolę elementów plastycznych w swoim najbliższym otoczeniu,
  • podaje nazwiska najwybitniejszych malarzy polskich i zagranicznych,
  • wymienia najsłynniejsze polskie zabytki i dzieła sztuki oraz zabytki znajdujące się w regionie,
  • analizuje i interpretuje wybrane dzieła sztuki, stosując wiedzę zdobytą podczas lekcji,
  • wskazuje najbliższy skansen,
  • wyjaśnia, czym są pieta i świątek, oraz określa ich cechy na podstawie fotografii,
  • omawia wybrane tradycje i symbole związane ze świętami Bożego Narodzenia oraz z Wielkanocą,
  • charakteryzuje poszczególne dziedziny sztuki,
  • opisuje wybrane środki wyrazu plastycznego i przyporządkowuje je do określonej grupy elementów tworzących dzieło,
  • wymienia cechy poszczególnych rodzajów kompozycji,
  • określa sposób przedstawiania przestrzeni oraz rodzaje faktury zastosowane w dziele zaprezentowanym na oglądanej reprodukcji,
  • rozpoznaje, jakimi narzędziami posłużył się twórca dzieła poznawanego w postaci reprodukcji,
  • wyjaśnia, jak stosować sztalugi, matrycę i dłuto,
  • tłumaczy znaczenie poznanych terminów plastycznych, uzupełniając swoje definicje przykładami dzieł sztuki,
  • omawia wpływ barw ciepłych i zimnych na samopoczucie człowieka,
  • rozróżnia rodzaje malarstwa ze względu na przedstawianą tematykę (portret, pejzaż, martwa natura, malarstwo historyczne, rodzajowe itd.),
  • charakteryzuje prace graficzne, zwracając szczególną uwagę na materiał użyty do wykonania matrycy,
  • wskazuje różnice pomiędzy rzeźbą tradycyjną a kompozycją przestrzenną,
  • dokonuje porównania wzornictwa przemysłowego z rzemiosłem artystycznym,
  • wymienia podobieństwa miedzy techniką malarską a techniką fotograficzną,
  • nazywa środki wyrazu artystycznego wykorzystywane w filmie (perspektywa, światło, kolor) oraz określa ich wpływ na atmosferę dzieła,
  • korzysta świadomie i krytycznie z przekazów medialnych, selekcjonując informacje i wybierając właściwe treści,
  • stosuje elementy wiedzy teoretycznej w ćwiczeniach praktycznych,
  • używa waloru w działaniach plastycznych odpowiednio do tematu i charakteru pracy,
  • wyjaśnia, w jaki sposób ukazać światłocień na rysunku,
  • dobiera narzędzia i podłoża w zależności od charakteru i tematu wykonywanej pracy plastycznej,
  • posługuje się właściwie przyborami i narzędziami plastycznymi,
  • tłumaczy, do jakiego rodzaju farb należą tempera i plakatówka,
  • porównuje środki wyrazu plastycznego zastosowane w dwóch wybranych dziełach malarskich zaprezentowanych na reprodukcjach,
  • wykorzystuje dany rodzaj kompozycji oraz wybraną technikę plastyczną podczas tworzenia ilustracji,
  • omawia wybrany obraz pod kątem zastosowanego rodzaju kompozycji,
  • tłumaczy, na czym polega perspektywa przedstawiona na obrazie,
  • dobiera rodzaj perspektywy do tematu wykonywanej pracy, wykorzystując w praktyce wiedzę teoretyczną,
  • realizuje proste projekty w dziedzinie sztuki użytkowej,
  • wykonuje prace plastyczne poprawne pod względem technicznym i estetycznym,
  • określa rolę środków wyrazu, które zastosował w pracy plastycznej,

 

  • zachowuje koncentrację podczas lekcji,
  • uczestniczy aktywnie w dyskusjach na temat prezentowanych obiektów,
  • organizuje poprawnie swoje miejsce pracy oraz przynosi na lekcję odpowiednie materiały i narzędzia,
  • efektywnie wykorzystuje czas przeznaczony na działalność twórczą,
  • utrzymuje w porządku swój warsztat pracy,

przestrzega zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami.

 

Wymagania dopełniające

Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę bardzo dobrą.

Uczeń:

 

  • dyskutuje na temat roli sztuki w życiu człowieka,
  • wymienia nazwiska najwybitniejszych artystów polskich i zagranicznych (malarzy, rzeźbiarzy, architektów),
  • zdobywa z różnych źródeł (internet, lokalna prasa, dostępne książki) informacje na temat artystów tworzących w regionie,
  • wymienia placówki kultury znajdujące się w rodzinnej miejscowości lub najbliższej okolicy oraz wyjaśnia, czym się one zajmują,
  • omawia rolę muzeów w procesie edukacji społeczeństwa,
  • wykazuje sie rozległą wiedzą na temat polskich zabytków,
  • rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury,
  • określa funkcje wybranych dzieł oraz wskazuje cechy wyróżniające je spośród innych tekstów kultury z danej epoki,
  • posługuje się w swoich wypowiedziach podstawowymi terminami z poszczególnych dziedzin sztuki,
  • bierze aktywny udział w dyskusji dotyczącej podobieństw i różnic między poszczególnymi dziedzinami sztuki,
  • porównuje wybrane dzieła plastyczne pod kątem użytych w nich środków wyrazu plastycznego,
  • omawia wybrane przykłady wytworów sztuki ludowej pod względem ich formy i użytego materiału,
  • opisuje (w oparciu o przekazy ludowe) tradycje podtrzymywane w swoim regionie,
  • wylicza różnice między malarstwem realistycznym od malarstwem abstrakcyjnym,
  • określa cechy rzeźb należących do różnych rodzajów na podstawie wybranych przykładów,
  • opowiada o wybranej zabytkowej budowli i charakteryzuje jej funkcje,
  • analizuje wybrane wytwory wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego pod kątem ich funkcjonalności i estetyki,
  • omawia elementy dzieła plastycznego (kompozycja, światłocień, perspektywa, barwa) widoczne na wybranych fotografiach,
  • określa gatunek filmu na podstawie zaprezentowanego fragmentu,
  • korzysta z przekazów medialnych oraz wykorzystuje zawarte w nich informacje w swojej działalności twórczej,
  • przestrzega praw autorskich,
  • potrafi właściwie wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną we własnej twórczości,
  • operuje sprawnie wybraną techniką plastyczną,
  • wykonuje oryginalne i pomysłowe prace zgodne z podanym tematem,
  • wybiera technikę odpowiednią dla najlepszego wyrażenia tematu i analizuje ją pod kątem uzyskanych efektów plastycznych,
  • tworzy prace, ujawniając bogatą wyobraźnię i zręcznie wykorzystując możliwości wyrazu stwarzane przez różnorodne środki plastyczne oraz fakturę podłoża,
  • realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych, stosując m.in. narzędzia i wytwory multimedialne,
  • posługuje się biegle poszczególnymi środkami wyrazu plastycznego,
  • stosuje plamy walorowe w celu ukazania w rysunku światłocienia na przedmiotach,
  • dokonuje ekspresji uczuć i nastrojów w pracy plastycznej za pomocą odpowiednio dobranych środków plastycznych,
  • wykorzystuje umiejętnie różne rodzaje perspektywy w celu ukazania przestrzeni na płaszczyźnie,
  • analizuje własną pracę pod kątem zastosowanych środków wyrazu plastycznego,
  • bierze udział w konkursach plastycznych przeprowadzanych na terenie szkoły lub poza nią,
  • prowadzi zeszyt przedmiotowy systematycznie i estetycznie,
  • jest aktywny podczas lekcji, z zaangażowaniem dyskutuje o prezentowanych obiektach,
  • organizuje swoje miejsce pracy, przynosi na lekcję odpowiednie materiały i narzędzia,
  • efektywnie wykorzystuje czas przeznaczony na działalność twórczą,
  • utrzymuje w porządku swój warsztat pracy zarówno podczas działań plastycznych, jak i po ich zakończeniu,
  • przestrzega zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami.

 

Wymagania wykraczające. Spełnienie wymagań pozwala postawić ocenę celującą.

Uczeń:

  • wykazuje szczególne zainteresowanie sztukami plastycznymi,
  • uzasadnia swoje upodobania estetyczne,
  • ciekawie opowiada o zabytkach swojego regionu,
  • gromadzi dodatkowe wiadomości związane z plastyką,
  • kolekcjonuje reprodukcje dzieł plastycznych i książki o sztuce,
  • wykazuje znajomość literatury przedmiotu wykraczającą poza materiał omawiany na lekcjach,
  • orientuje się w wydarzeniach plastycznych odbywających się w kraju i na świecie (wystawy, konkursy, biennale),
  • uczęszcza do galerii, muzeów itp.,
  • wymienia nazwiska wybitnych artystów działających w jego miejscowości lub regionie,
  • ocenia znaczenie twórczości wybranego artysty i jego zasługi dla środowiska lokalnego, regionu, kraju, świata,
  • posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza treści wymienione w programie nauczania,
  • bierze czynny udział w zajęciach plastycznych,
  • analizuje prezentowane obiekty pod kątem ich treści, formy i emocjonalnego oddziaływania,
  • wykonuje prace dodatkowe będące uzupełnieniem treści poznanych na lekcji (opracowuje referaty traktujące o zagadnieniach poruszanych w literaturze przedmiotu, wykonuje pomoce dydaktyczne itp.),
  • wykorzystuje zdobytą wiedzę teoretyczną w pozalekcyjnych działaniach plastycznych (np. należy do szkolnego koła zainteresowań),
  • aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym szkoły (gazetki szkolne, dekoracje okolicznościowe) i regionu,
  • zdobywa nagrody na konkursach plastycznych,
  • wzorowo prowadzi zeszyt przedmiotowy (nowatorska forma, wzbogacona materiałem ilustracyjnym i teoretycznym),
  • przygotowuje się systematycznie do zajęć,
  • utrzymuje wzorowy porządek na swoim stanowisku pracy, zarówno podczas działań plastycznych, jak i po ich zakończeniu,
  • przestrzega zasad BHP podczas posługiwania się narzędziami.

 

Katarzyna Chojnacka