I. Kontrakt z uczniami:
II. Obszary aktywności podlegające ocenianiu:
III. Formy aktywności
Formy aktywności |
Liczba ocen w semestrze ( minimum) |
Prace klasowe |
3 |
Sprawdziany |
1 |
Prace domowe |
3 |
Aktywność na lekcji, praca w grupach |
3 |
IV. Kryteria ocen poszczególnych form aktywności .
a) Uczeń otrzymuje z pracy pisemnej (prace klasowe, sprawdziany) ocenę:
dopuszczającą - od 30% do 49 % punktów,
dostateczną - od 50% do 74% punktów,
dobrą - od 75% do 89% punktów,
bardzo dobrą - od 90% i więcej punktów,
celującą - gdy otrzymał 100% punktów i rozwiązał zadanie dodatkowe.
Nauczyciel może dokonać zmian w ocenianiu ze względu na trudność testów (łatwe, średnie, trudne) oraz uczniów ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się.
b) Ocena pracy domowej. Każda ocena z pracy domowej może być podwyższona w zależności od:
- sposobu rozwiązania
- systematyczności
- estetyki
c) Ocenianie innych form aktywności:
Praca w grupie : stopień zaangażowania, efektywność, przyjmowanie i wywiązywanie się z przyjętej w grupie roli, czas jej wykonania.
Aktywność na lekcjach. Częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie prawidłowych odpowiedzi oceniane jest "+";
Aktywność matematyczna ( poza lekcjami matematyki):
-awans do następnego etapu w konkursie matematycznym - ocena celująca;
Na ocenę za aktywność na lekcji składają się: odpowiedzi ustne, rozwiązywanie zadań samodzielnie przy tablicy, rozwiązywanie zadań domowych samodzielnie przy tablicy lub ustnie.
Za każdy z wyżej wymienionych punktów uczeń otrzymuje „+” lub „-„.
Nauczyciel w notatniku prowadzi rejestr zdobytych przez ucznia „+” i „-„
Zasady oceniania za aktywność; ilość zdobytych „+” i „-„:
(+ + + + +) 5
(+ + + + –) 4
(+ + + – –) 3
(+ + – – – ) 2
(+ – – – –) 1
(– – – – –) 1
Uczeń może zdobyć również * (tzw. gwiazdkę) za rozwiązanie ( w razie potrzeby wytłumaczenie) zadania o podwyższonym stopniu trudności. Za pięć takich gwiazdek, które nauczyciel odnotowuje w swoim zeszycie uczeń dostaje ocenę celującą.
Uczeń może dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez żadnych konsekwencji.
V. Formy pomocy uczniom mającym trudności w nauce i uczniom zdolnym
a) praca indywidualna z uczniem na lekcji,
b) przydzielanie uczniowi zadań o niższym stopniu trudności,
c) uczeń zdolny otrzymuje na lekcji zadania o podwyższonym stopniu trudności.
VI. Informowanie uczniów i rodziców o wymaganiach i postępach ucznia
- nauczyciel przekazuje uczniowi komentarz do każdej wystawionej oceny;
- uczeń ma możliwość otrzymywania dodatkowych wyjaśnień i uzasadnień do wystawionej oceny;
b. nauczyciel - rodzic
- podczas wywiadówek, indywidualnych konsultacji rodzic ma prawo uzyskać informacje o postępach w nauce oraz wglądu do prac pisemnych swojego dziecka;
Katarzyna Jakubowska