Przedmiotowe zasady oceniania - JĘZYK POLSKI

Drukuj

Przedmiotowe zasady oceniania - JĘZYK POLSKI

1.  Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.

 2.  Ocenie podlegają wszystkie wymienione w PZO formy aktywności ucznia.

 3.  Prace klasowe, poprzedzone powtórzeniem, są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem; podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.

 4. Sprawdziany zapowiadane są co najmniej 2 dni wcześniej.

 5. Kartkówki nie muszą być zapowiadane.

 6.  Uczeń nieobecny na pracy klasowej jest zobowiązany napisać ją w terminie uzgodnionym z nauczycielem w okresie 2 tygodni po powrocie do szkoły.

7. Uczeń, chcąc mieć ocenę co najmniej dopuszczającą w klasyfikacji semestralnej i rocznej, nie może mieć żadnej oceny niedostatecznej z pracy klasowej podsumowującej dział oraz ze sprawdzianu z treści i problematyki omawianych lektur.

8. Uczeń ma obowiązek uzupełniania notatek – również z lekcji, na których był nieobecny (w tym zadań domowych).

9.Uczeń ma obowiązek zapisywania zadania domowego w zeszycie.

10. Po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany do 3 dni po powrocie do szkoły.

11. Uczeń może dwa razy w ciągu semestru może zgłosić nieprzygotowanie lub brak zadania domowego (bz) bez żadnych konsekwencji – nie dotyczy przygotowania do kartkówek, sprawdzianów i testów. Brakujące zadanie uczeń zobowiązuje się wykonać na następną lekcję.

      POPRAWIANIE OCEN

1. Uczeń ma prawo do poprawiania prac klasowych i sprawdzianów, (kartkówkę jedną w semestrze) w ciągu 2. tygodni od otrzymanej oceny.

2. Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się.

3. Prace pisemne uczniów przechowywane  są  w  szkole  jako dokumentacja nauczyciela.    Rodzic  ma  prawo  zapoznać  się  z  pracami  dziecka  na  zebraniach z wychowawcą. Rodzice są zobowiązani do podpisywania ocen dziecka w zeszycie przedmiotowym.

 

OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIE

Na lekcjach języka polskiego oceniane będą:

III SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW 

  1. Kryteria oceniania:

Progi procentowe ocen

                 100 %   - stopień celujący   

 86% - 95%   - stopień bardzo dobry

 72% - 85 %   - stopień dobry

 50 % - 71 %   - stopień dostateczny

 30 %  - 49 %  - stopień dopuszczający

   0% - 29%    - stopień niedostateczny

Za aktywność uczeń otrzymuje „+”. 5 „+” = ocena bardzo dobra. Uczeń może zdobyć również *  za wykonanie zadania o podwyższonym stopniu trudności. Za pięć takich gwiazdek, które nauczyciel odnotowuje w swoim zeszycie, uczeń dostaje ocenę celującą. Za błędnie wykonane zadanie otrzymuje „-”. 5 „-” = ocena niedostateczna.

  1. Ocenianie semestralne i końcoworoczne.

                Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych obszarów aktywności według następujących wag:

Waga 5 - testy z  działu, testy z problematyki lektur

Waga 4 - dłuższe prace pisemne (np. opowiadania, rozprawki, listy, baśnie)

Waga 3 -  czytanie ze zrozumieniem, sprawdziany,

Waga 2 - krótkie wypowiedzi pisemne, kartkówka, dłuższe zadania domowe, recytacje, dyktanda, projekty

Waga 1 - krótkie zadania domowe, kartkówki – 1. zagadnienie,  aktywność, praca w grupach, głośne czytanie

                Oceny semestralne  wystawia się na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych zawartych w następujących przedziałach:

Celujący           5,75 – 6,00

Bardzo dobry   4,75– 5,74

Dobry               3,75 – 4,74

Dostateczny      2,75 – 3,74

Dopuszczający 1,75 – 2,74

Niedostateczny 0,00 – 1,50

                Przy wystawianiu tych ocen nauczyciel bierze również pod uwagę wkład pracy ucznia w stosunku do jego możliwości.

                Ocena końcoworoczna wyliczana jest tak jak semestralna, przy czym ocena semestralna traktowana jest jak ocena z pracy klasowej.

 

 

Anna Grabowska