Kontakt: Szkoła Podstawowa im. Józefa Wybickiego, Linowo 36, 86-341 Świecie nad Osą, tel./fax. (56) 466 96 11, tel. 793219729
Przedmiotowy system oceniania - JĘZYK POLSKI
Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowego Systemu Oceniania:
1. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. (Dz. U. Nr 83,poz. 562 ze zm.) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
2. Statut Szkoły.
3. Wewnątrzszkolny System Oceniania.
4. Podstawa programowa dla szkoły podstawowej.
Nauczanie języka polskiego w kl. IV odbywa się według programu wydawnictwa GWO "Między nami”, natomiast w kl. V-VI według programu wydawnictwa WSiP „Słowa z uśmiechem”.
I KONTRAKT Z UCZNIAMI
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.
2. Ocenie podlegają wszystkie wymienione w PSO formy aktywności ucznia.
3. Prace klasowe, poprzedzone powtórzeniem, są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem; podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy.
4. Krótkie sprawdziany zapowiadane są z dnia na dzień.
5. Kartkówki nie muszą być zapowiadane.
6. Uczeń nieobecny na pracy klasowej jestzobowiązany napisać ją w terminie uzgodnionym z nauczycielem w okresie 2 tygodni po powrocie do szkoły.
7. Uczeń chcąc mieć ocenę co najmniej dopuszczającą w klasyfikacji semestralnej i rocznej, nie może mieć żadnej oceny niedostatecznej z pracy klasowej.
8. Uczeń ma obowiązek uzupełniania notatek – również z lekcji, na których był nieobecny (w tym zadań domowych).
9.Uczeń ma obowiązek zapisywania zadania domowego w zeszycie.
10. Po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności (powyżej 1 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany do 3 dni po powrocie do szkoły.
11. Uczeń może dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (N), bez żadnych konsekwencji (nie dotyczy to prac klasowych, sprawdzianów, dyktand, kartkówek i wypracowań, na napisanie których uczeń miał tydzień).
12. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum 9 ocen.
POPRAWIANIE OCEN
1. Kartkówki nie podlegają poprawie; uczeń ma prawo do poprawienia ocen niedostatecznych ze sprawdzianów.
2. Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się.
3. Uczeń, który chciałby poprawić ocenę dopuszczającą lub dostateczną z pracy klasowej ma do tego prawo jeden raz w ciągu semestru.
4. Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną z pracy klasowej musi ją poprawić w ciągu 2 tygodni.
5. Wszystkie sprawy sporne, nieujęte w PSO, rozstrzygane będą zgodnie z WSO oraz rozporządzeniami MEN.
Prace pisemne uczniów przechowywane są w szkole jako dokumentacja nauczyciela. Rodzic ma prawo zapoznać się z pracami dziecka na zebraniach z wychowawcą. Rodzice są zobowiązani do podpisywania ocen dziecka w dzienniczku i zeszycie przedmiotowym.
II OBSZARY AKTYWNOŚCI PODLEGAJĄCE OCENIE
Na lekcjach języka polskiego oceniane będą:
- wypowiedzi ustne
- prace pisemne
- technika czytania, stopień rozumienia czytanego tekstu, sposoby wygłaszania tekstów z pamięci
- odbiór różnych tekstów kultury
- umiejętności ortograficzne i interpunkcyjne, wiadomości i umiejętności z nauki o języku
- przygotowanie inscenizacji
- udział w konkursach, zaangażowanie i wkład pracy ucznia
- zeszyt przedmiotowy
- praca w grupie
1. Określenie pojęć:
wypowiedzi pisemne:
- praca klasowa, test – z określonego materiału, poprzedzone powtórzeniem, zapisane w dzienniku i zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem,
- sprawdzian – obejmuje materiał 3 – 5 jednostek lekcyjnych (zapowiedziany na ostatniej lekcji ),
- kartkówka – niezapowiedziana praca obejmująca materiał z 1 – 3 ostatnich jednostek lekcyjnych,
- prace domowe ucznia – podlegają sprawdzeniu, ale nie zawsze ocenie w formie stopnia,
wypowiedzi ustne:
- odpowiedzi z ostatnich 3 lekcji,
- aktywność na lekcji.
III SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
1. Sposoby oceniania:
- stopniem
- pochwałą
- oceną opisową
- plusami/minusami (aktywność, przygotowanie do lekcji)
- 2. Skala ocen:
- ocena celująca – 6
- ocena bardzo dobra – 5
- ocena dobra – 4
- ocena dostateczna – 3
- ocena dopuszczająca – 2
- ocena niedostateczna – 1
3. Kryteria oceniania:
Progi procentowe ocen
100 % - stopień celujący
99% - 90 % - stopień bardzo dobry
89% - 75 % - stopień dobry
74 % - 50 % - stopień dostateczny
49 % - 30 % - stopień dopuszczający
29 % - 0 % - stopień niedostateczny
Nauczyciel może dokonać zmian w ocenianiu ze względu na trudność testów (łatwe, średnie, trudne) oraz zwracając uwagę na uczniów ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się. Za aktywność uczeń otrzymuje „+” (dodatkowe pomoce dydaktyczne przygotowane na lekcje, wypowiedzi itp.) lub „-” (za brak pracy domowej (poza wypracowaniem) lub niezbędnych materiałów.)Nauczyciel w notatniku prowadzi rejestr zdobytych przez ucznia plusów i minusów.Zasady oceniania za aktywność: (+ + + + +) 5 (+ + + + –) 4 (+ + + – –) 3 (+ + – – – ) 2 (+ – – – –) 1 (– – – – –) 1
Uczeń może zdobyć również * (tzw. gwiazdkę) za wykonanie zadania o podwyższonym stopniu trudności. Za pięć takich gwiazdek, które nauczyciel odnotowuje w swoim zeszycie, uczeń dostaje ocenę celującą.
4. Ocenianie semestralne i końcoworoczne.
Przy ustalaniu oceny semestralnej i końcoworocznej nauczyciel bierze pod uwagę stopnie ucznia z poszczególnych obszarów aktywności według następujących wag:
prace klasowe - waga 3
sprawdziany - waga 2
prace domowe, kartkówki - waga 1
aktywność, praca w grupach - waga 1
Oceny semestralne wystawia się na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych zawartych w następujących przedziałach:
Celujący 5,51 – 6,00
Bardzo dobry 4,51 – 5,50
Dobry 3,51 – 4,50
Dostateczny 2,51 – 3,50
Dopuszczający 1,51 – 2,50
Niedostateczny 0,00 – 1,50
Przy wystawianiu tych ocen nauczyciel bierze również pod uwagę wkład pracy ucznia w stosunku do jego możliwości.
Ocena końcoworoczna wyliczana jest tak jak semestralna, przy czym ocena semestralna traktowana jest jak ocena z pracy klasowej.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który uzyskał wyniki na ocenę bardzo dobrą i dodatkowo zajął wysokie miejsce w konkursie polonistycznym.
Anna Grabowska