Kontakt: Szkoła Podstawowa im. Józefa Wybickiego, Linowo 36, 86-341 Świecie nad Osą, tel./fax. (56) 466 96 11, tel. 793219729
Przedmiotowe zasady oceniania - GEOGRAFIA
Przedmiotowe zasady oceniania - GEOGRAFIA
Przedmiotowe zasady oceniania
Założenia do przedmiotowych zasad oceniania
1. Użyteczność
Ocenianie powinno być nakierowane na te wiadomości i umiejętności, których opanowanie przez ucznia pozwala osiągnąć założone cele nauczania.
2. Wspomaganie procesu uczenia się i nauczania
Ocenianie powinno motywować ucznia oraz skłaniać zarówno ucznia, jak i nauczyciela do wyciągania wniosków z dotychczasowej współpracy.
3. Wielowątkowość
Proces oceniania powinien stwarzać sytuacje, w których każdy uczeń będzie miał możliwość zademonstrowania swojej wiedzy, kreatywności i oryginalności.
4. Otwartość
Kryteria oceniania powinny być zrozumiałe i jawne, a wyniki – dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Proces oceniania powinien być otwarty na analizę i weryfikację.
I. Formy bieżącego sprawdzania postępów ucznia
 II. Pozostałe ustalenia dotyczące sposobów bieżącego sprawdzania postępów ucznia
| Forma | Zakres treści | Częstotliwość | Zasady | |
| 1. Prace pisemne w klasie | sprawdziany pisemne (trwające 30 min lub dłużej) | • jeden dział lub połowa obszernego działu | minimum dwa w półroczu | • zapowiadane przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem • adnotacja w dzienniku lekcyjnym • w miarę możliwości poprzedzone lekcją powtórzeniową, na której nauczyciel informuje uczniów o narzędziach sprawdzających | 
| kartkówki (trwające do 20 min) | • zagadnienia z ostatniego tematu lekcji lub z dwóch ostatnich tematów | • minimum jedna w półroczu | • zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem | |
| 2. Prace domowe | pisemne | • materiał nauczania z bieżącej lekcji lub przygotowanie materiału dotyczącego nowego tematu | minimum dwie w półroczu | • ocenie może podlegać wybiórczo kilka prac | 
| w innej formie | • prace badawcze, np.: prowadzenie doświadczeń, wykonywanie modeli • prace dodatkowe, np.: wykonywanie plakatów, projektów, planszy, pomocy dydaktycznych | |||
| 3. Odpowiedzi ustne | • dana partia materiału | minimum jedna w półroczu | • bez zapowiedzi | |
| 4. Praca na lekcji (indywidualna lub zespołowa) | • bieżący materiał nauczania | minimum dwie oceny w półroczu 
 | • ocenie podlegają: aktywność, zaangażowanie, umiejętność pracy samodzielnej oraz praca w grupie | |
• Sprawdziany pisemne są obowiązkowe.
• Uczeń, który nie zgłosił się na sprawdzian z przyczyn usprawiedliwionych, musi przystąpić do niego w ciągu dwóch tygodni od daty powrotu do szkoły.
• Jeżeli nieobecność na sprawdzianie jest nieusprawiedliwiona, uczeń przystępuje do niego na pierwszej lekcji, na którą przyszedł.
• Każdy uczeń na własną prośbę ma prawo jeden raz w półroczu pisać sprawdzian poprawkowy (formę oraz termin ustala z nauczycielem). Obie oceny są wpisywane do dziennika, a pod uwagę jest brana ocena poprawkowa.
• Sposób oceniania sprawdzianów:
100% - 98%celujący
97–90% bardzo dobry
89–75% dobry
74–50% dostateczny
49–30% dopuszczający
29% niedostateczny
2. Odpowiedzi ustne
• Przy wystawieniu oceny za odpowiedź ustną nauczyciel powinien przekazać uczniowi informację zwrotną.
• Uczeń ma prawo być nieprzygotowany do odpowiedzi ustnej bez usprawiedliwienia jeden raz w półroczu. W przypadkach losowych, na prośbę rodzica, może być nieprzygotowany po raz drugi. O powyższym fakcie uczeń jest zobowiązany poinformować nauczyciela na początku lekcji.
3. Prace domowe
Uczeń ma prawo nie wykonać w półroczu jednej pracy, ale musi ją uzupełnić na następną lekcję.
4. Praca na lekcji
Uczeń może otrzymać za aktywność ocenę celującą, jeżeli samodzielnie zaprojektuje i przeprowadzi doświadczenie oraz sformułuje wnioski.
5. Aktywność
Aktywność w czasie lekcji – nagradzana jest „+” ( w klasie V, VI i VIII za każde 3 zgromadzone „+” , a w klasie VII za każde 5 „+” - oceną bardzo dobrą .
III. Sprawdzenie i ocenianie sumujące postępy ucznia
Uczeń otrzymuje za swoje osiągnięcia w danym roku szkolnym oceny: śródroczną i roczną. Wystawia je nauczyciel na podstawie wagi ocen cząstkowych ze wszystkich form aktywności ucznia.



