Kontakt: Szkoła Podstawowa im. Józefa Wybickiego, Linowo 36, 86-341 Świecie nad Osą, tel./fax. (56) 466 96 11, tel. 793219729

Przedmiotowe zasady oceniania - RELIGIA

Drukuj

Przedmiotowe Zasady Oceniania z religii Szkoły Podstawowej im. J. Wybickiego w Linowie zwane dalej PZO, jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania zawartym w Statucie Szkoły i został opracowany w oparciu o podstawę programową przedmiotu.

  1. Cele oceniania
  2. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.
  3. Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
  4. Pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju.
    1. Systematyczne informowanie rodziców (opiekunów prawnych) o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
    2. Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
      1. Metody kontroli i oceniania
      2.      Konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się podręcznikiem, ćwiczenia praktyczne, kontrola graficzna, obserwacja uczniów w trakcie ich pracy).
      3.      Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych)
        1. Sposoby oceniania.

Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.

  1. Elementy wchodzące w zakres oceny z religii.
  2. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
  3. Zainteresowanie i stosunek do przedmiotu.
  4. Pilność i systematyczność.
  5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
  6. Postawa.

 

Na ocenę z religii nie ma wpływu udział w praktykach religijnych (np. uczestnictwo we Mszy św.) Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

  1. W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:
  2. Obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania.
    1. Jawność – podawanie uczniom na bieżąco wyników ich pracy (rodzicom na ich prośbę lub, gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).
    2. Instruktywność – wskazanie na występujące braki.
    3. Mobilizacja do dalszej pracy.

 

  1. Ocenie podlegają:
  2. Pisemne prace klasowe, sprawdziany, testy obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne (raz lub dwa razy w semestrze) oraz kartkówki, których zakres materiału powinien obejmować nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne. Kartkówki nie muszą być zapowiedziane. Pisemne prace kontrolne są dostępne do wglądu uczniów i rodziców.

 

  1. Odpowiedzi ustne z zakresu trzech ostatnich lekcji oceniane są wg poniższych kryteriów:

     ۰ ocena celująca(6) – wiadomości zawarte w podręczniku i zeszycie uzupełnione wiedzą spoza   programu; wypowiedzi pełnymi zdaniami, bogaty język; używanie pojęć.

۰ ocena bardzo dobra(5) – wiadomości z podręcznika i zeszytu prezentowane w sposób wskazujący na ich rozumienie, informacje przekazywane zrozumiałym językiem; odpowiedź pełna niewymagająca dodatkowych pytań.

۰ ocena dobra(4) - wyuczone na pamięć wiadomości; uczeń ma problem z formułowaniem myśli własnymi słowami; potrzebna pomoc nauczyciela.

۰ ocena dostateczna(3) - wybiórcza znajomość poznanych treści i pojęć; odpowiedź niestaranna; częste pytania naprowadzające.

۰ ocena dopuszczająca(2) – słabe wiązanie faktów i wiadomości; chaos myślowy i słowny; dużo pytań pomocniczych.

  1. ۰ ocena niedostateczna(1) – brak odpowiedzi lub odpowiedź świadcząca o braku wiadomości rzeczowych. Wypowiedzi w czasie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp. Uczeń może otrzymać tzw. plusy. Uzyskanie trzy razy „+” skutkuje otrzymaniem oceny bardzo dobrej, uzyskanie pięciu „-„ otrzymaniem oceny niedostatecznej. Za szczególnie trafne wypowiedzi uczeń może otrzymać ocenę cyfrową.
  2. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie pracuje na lekcji, odmawia wykonywania poleceń nauczyciela. Znajomość modlitw, „Małego Katechizmu” i okresów Roku liturgicznego (ocena zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej).

 

  1. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa kontrolowana na bieżąco (pisemne prace domowe uczeń zobowiązany jest oddawać w ustalonym terminie; jeśli praca nie zostanie oddana nauczyciel wyznacza nowy termin, nieoddanie pracy skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej).

 

 

  1. Zeszyt: jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.

 

  1. Przygotowanie do poszczególnych katechez - uczeń jest zobowiązany do noszenia zeszytu przedmiotowego i podręcznika na każdą katechezę; jego brak jest jednoznaczny z nieprzygotowaniem do lekcji; trzy razy w semestrze uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez żadnych sankcji.

 

  1. Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.

 

  1. Zaangażowanie w  przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości szkolnych o charakterze religijnym      i przedstawień ewangelizacyjnych, udział w konkursach religijnych, zaangażowanie w przygotowanie gazetek szkolnych o charakterze religijnym.

 

  1. Poprawa uzyskiwanych wyników

 

  1. Uczeń może poprawić ocenę w terminie dwóch tygodni od jej otrzymania oraz w przypadku powrotu po nieobecności w szkole. Ocena uzyskana z poprawy zostaje wpisana do dziennika (także w przypadku uzyskania przez ucznia oceny niższej niż poprzednia).
  2. W terminie dwóch tygodni po powrocie do szkoły, uczeń ma obowiązek poprawy cząstkowej oceny niedostatecznej.
  3. W przypadku nieobecności, gdy uczeń nie wykonał pracy pisemnej lub nie udzielił odpowiedzi, otrzymuje „0” i zobowiązany jest przystąpić do poprawy w terminie dwóch tygodni, po powrocie do szkoły.
  4. W sytuacji kiedy uczeń nie przystąpi do poprawy kartkówki czy sprawdzianu w czasie dwóch tygodni(także w przypadku powrotu po usprawiedliwionej nieobecności w szkole), na pierwszej lub kolejnej lekcji po upływie tego terminu może otrzymać zaległą kartkówkę czy sprawdzian do napisania podczas zajęć.
  5. Odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem oceny niedostatecznej.
  6. Oceny negatywne z zadań domowych lub odpowiedzi ustnych uczeń może poprawić na każdej następnej katechezie.

 

  1. Procedury przekazywania uczniom i rodzicom wyników nauczania

 

  1. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania i o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
  2. Nauczyciele zapoznają uczniów z wynikami sprawdzianów, na zajęciach lekcyjnych oraz omawiają mocne i słabe strony uczniów zgodnie ze specyfiką przedmiotu. Sprawdziany ocenione przez nauczyciela uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji.
  3. Prace uczniów (sprawdziany, testy, kartkówki) przechowywane są przez nauczyciela w szkole, są do wglądu w obecności nauczyciela.

 

  1. Dostosowanie wymagań

 

  1. Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia na podstawie:

-   orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;

-   orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego;

-   opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;

-   rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;

 

  1. Warunki ubiegania się o podniesienie oceny końcowo rocznej

 

Uczeń pisał wszystkie prace klasowe, sprawdziany lub testy.

Z 75% prac klasowych, sprawdzianów lub testów uczeń otrzymał w pierwszym terminie oceny pozytywne. Uczeń ma pozytywne oceny ze znajomości modlitw i „Małego Katechizmu”.

 

  1. Skala ocen

a)   Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne półroczne i oceny roczne ustala się w stopniach według następującej skali:

▪  ocena celująca – 6

▪  ocena bardzo dobra – 5

▪  ocena dobra – 4

▪  ocena dostateczna – 3

▪  ocena dopuszczająca – 2

▪  ocena niedostateczna – 1

 

Kryteria ocen bieżących:

Na sprawdzianach czy pracach klasowych, gdzie zadania są punktowane, można zastosować kryteria wykonania procentowego zadań100%- 97%- celujący (6)

96%- 90%- bardzo dobry (5)

89%- 74%- dobry (4)

73%- 50%- dostateczny (3)

49%- 30%- dopuszczający (2)

29%- 0%- niedostateczny (1)

 

 

 

Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów, wobec których należy zindywidualizować kryteria oceniania w związku z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej, nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:

100%- 90%- celujący (6)

89%- 71%- bardzo dobry (5)

70%- 55%- dobry (4)

54%- 40%- dostateczny (3)

39%- 20%- dopuszczający (2)

poniżej 19%- niedostateczny (1)

 

Przy ocenianiu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi punktem wyjścia do formułowania wymagań są jego możliwości, dlatego ocenia się przede wszystkim postępy i wkład pracy oraz wysiłek włożony w przyswojenie wiadomości rzez danego ucznia.

 

Kryteria oceniania w klasach 4- 8 Ocena celująca

  1. Uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
  2. Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.
  3. Angażuje się w prace pozalekcyjne np.: gazetki religijne, przedstawienia ewangelizacyjne.
  4. Osiąga sukcesy w konkursach religijnych.
  5. Posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące oceną celującą.

Ocena bardzo dobra

  1. Uczeń spełnia wymagania w zakresie oceny dobrej.
  2. Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony poziomem nauczania religii.
  3. Opanował znajomość „Małego Katechizmu”, modlitw i okresów Roku liturgicznego.
  4. Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
  5. Bierze udział w konkursach religijnych.
  6. Wyróżnia się aktywnością na tle grupy katechetycznej.
  7. Jest pilny, systematyczny i zainteresowany przedmiotem.
    1. Zachowuje szacunek do czasu modlitwy, słuchania Słowa Bożego i znaków religijnych, a jego postawa moralna nie budzi wątpliwości.
    2. Wykazuje inne możliwości indywidualne promujące ocenę bardzo dobrą.

Ocena dobra

  1. Uczeń spełnia wymagania w zakresie oceny dostatecznej.
  2. Opanował wiedzę religijną w swoim zakresie edukacyjnym na poziomie dobrym.
  3. Wykazuje się dobrą znajomością „Małego Katechizmu”, modlitw, okresów Roku liturgicznego.
  4. W zeszycie posiada wszystkie notatki i zadania domowe.
  5. Systematycznie uczestniczy w katechezie i jest zainteresowany przedmiotem.
  6. Stara się być aktywny podczas lekcji.
  7. Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.
  8. Postawa ucznia nie budzi wątpliwości (punkt 8 oceny bardzo dobrej).
  9. Posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę dobrą.

 

Ocena dostateczna

  1. Uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dopuszczającej.
    1. Uczeń opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości i umiejętności umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy.
    2. Wykazuje się dostateczną znajomością „Małego Katechizmu”
    3. W zeszycie ucznia występują sporadyczne braki notatek i prac domowych.
    4. Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
    5. Postawa ucznia nie budzi wątpliwości (punkt 8 oceny bardzo dobrej).
    6. Inne możliwości indywidualne ucznia wskazują ocenę dostateczną.

Ocena dopuszczająca

  1. Uczeń opanował podstawowe pojęcia religijne.
  2. Prowadzi zeszyt.
  3. Posiada problemy ze znajomością wymaganych modlitw.