Kontakt: Szkoła Podstawowa im. Józefa Wybickiego, Linowo 36, 86-341 Świecie nad Osą, tel./fax. (56) 466 96 11, tel. 793219729

Przedmiotowe zasady oceniania - RELIGIA

Przedmiotowe Zasady Oceniania z religii Szkoły Podstawowej im. J. Wybickiego w Linowie zwane dalej PZO, jest zgodny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania zawartym w Statucie Szkoły i został opracowany w oparciu o podstawę programową przedmiotu.

  1. Cele oceniania
  2. Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych.
  3. Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
  4. Pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju.
    1. Systematyczne informowanie rodziców (opiekunów prawnych) o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
    2. Umożliwienie nauczycielowi doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
      1. Metody kontroli i oceniania
      2.      Konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się podręcznikiem, ćwiczenia praktyczne, kontrola graficzna, obserwacja uczniów w trakcie ich pracy).
      3.      Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych)
        1. Sposoby oceniania.

Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.

  1. Elementy wchodzące w zakres oceny z religii.
  2. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.
  3. Zainteresowanie i stosunek do przedmiotu.
  4. Pilność i systematyczność.
  5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.
  6. Postawa.

 

Na ocenę z religii nie ma wpływu udział w praktykach religijnych (np. uczestnictwo we Mszy św.) Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

  1. W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:
  2. Obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania.
    1. Jawność – podawanie uczniom na bieżąco wyników ich pracy (rodzicom na ich prośbę lub, gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).
    2. Instruktywność – wskazanie na występujące braki.
    3. Mobilizacja do dalszej pracy.

 

  1. Ocenie podlegają:
  2. Pisemne prace klasowe, sprawdziany, testy obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne (raz lub dwa razy w semestrze) oraz kartkówki, których zakres materiału powinien obejmować nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne. Kartkówki nie muszą być zapowiedziane. Pisemne prace kontrolne są dostępne do wglądu uczniów i rodziców.

 

  1. Odpowiedzi ustne z zakresu trzech ostatnich lekcji oceniane są wg poniższych kryteriów:

     ۰ ocena celująca(6) – wiadomości zawarte w podręczniku i zeszycie uzupełnione wiedzą spoza   programu; wypowiedzi pełnymi zdaniami, bogaty język; używanie pojęć.

۰ ocena bardzo dobra(5) – wiadomości z podręcznika i zeszytu prezentowane w sposób wskazujący na ich rozumienie, informacje przekazywane zrozumiałym językiem; odpowiedź pełna niewymagająca dodatkowych pytań.

۰ ocena dobra(4) - wyuczone na pamięć wiadomości; uczeń ma problem z formułowaniem myśli własnymi słowami; potrzebna pomoc nauczyciela.

۰ ocena dostateczna(3) - wybiórcza znajomość poznanych treści i pojęć; odpowiedź niestaranna; częste pytania naprowadzające.

۰ ocena dopuszczająca(2) – słabe wiązanie faktów i wiadomości; chaos myślowy i słowny; dużo pytań pomocniczych.

  1. ۰ ocena niedostateczna(1) – brak odpowiedzi lub odpowiedź świadcząca o braku wiadomości rzeczowych. Wypowiedzi w czasie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp. Uczeń może otrzymać tzw. plusy. Uzyskanie trzy razy „+” skutkuje otrzymaniem oceny bardzo dobrej, uzyskanie pięciu „-„ otrzymaniem oceny niedostatecznej. Za szczególnie trafne wypowiedzi uczeń może otrzymać ocenę cyfrową.
  2. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie pracuje na lekcji, odmawia wykonywania poleceń nauczyciela. Znajomość modlitw, „Małego Katechizmu” i okresów Roku liturgicznego (ocena zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej).

 

  1. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa kontrolowana na bieżąco (pisemne prace domowe uczeń zobowiązany jest oddawać w ustalonym terminie; jeśli praca nie zostanie oddana nauczyciel wyznacza nowy termin, nieoddanie pracy skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej).

 

 

  1. Zeszyt: jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.

 

  1. Przygotowanie do poszczególnych katechez - uczeń jest zobowiązany do noszenia zeszytu przedmiotowego i podręcznika na każdą katechezę; jego brak jest jednoznaczny z nieprzygotowaniem do lekcji; trzy razy w semestrze uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez żadnych sankcji.

 

  1. Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.

 

  1. Zaangażowanie w  przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości szkolnych o charakterze religijnym      i przedstawień ewangelizacyjnych, udział w konkursach religijnych, zaangażowanie w przygotowanie gazetek szkolnych o charakterze religijnym.

 

  1. Poprawa uzyskiwanych wyników

 

  1. Uczeń może poprawić ocenę w terminie dwóch tygodni od jej otrzymania oraz w przypadku powrotu po nieobecności w szkole. Ocena uzyskana z poprawy zostaje wpisana do dziennika (także w przypadku uzyskania przez ucznia oceny niższej niż poprzednia).
  2. W terminie dwóch tygodni po powrocie do szkoły, uczeń ma obowiązek poprawy cząstkowej oceny niedostatecznej.
  3. W przypadku nieobecności, gdy uczeń nie wykonał pracy pisemnej lub nie udzielił odpowiedzi, otrzymuje „0” i zobowiązany jest przystąpić do poprawy w terminie dwóch tygodni, po powrocie do szkoły.
  4. W sytuacji kiedy uczeń nie przystąpi do poprawy kartkówki czy sprawdzianu w czasie dwóch tygodni(także w przypadku powrotu po usprawiedliwionej nieobecności w szkole), na pierwszej lub kolejnej lekcji po upływie tego terminu może otrzymać zaległą kartkówkę czy sprawdzian do napisania podczas zajęć.
  5. Odmowa odpowiedzi ustnej przez ucznia jest równoznaczna z wystawieniem oceny niedostatecznej.
  6. Oceny negatywne z zadań domowych lub odpowiedzi ustnych uczeń może poprawić na każdej następnej katechezie.

 

  1. Procedury przekazywania uczniom i rodzicom wyników nauczania

 

  1. Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania i o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
  2. Nauczyciele zapoznają uczniów z wynikami sprawdzianów, na zajęciach lekcyjnych oraz omawiają mocne i słabe strony uczniów zgodnie ze specyfiką przedmiotu. Sprawdziany ocenione przez nauczyciela uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji.
  3. Prace uczniów (sprawdziany, testy, kartkówki) przechowywane są przez nauczyciela w szkole, są do wglądu w obecności nauczyciela.

 

  1. Dostosowanie wymagań

 

  1. Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia na podstawie:

-   orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;

-   orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego;

-   opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;

-   rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia;

 

  1. Warunki ubiegania się o podniesienie oceny końcowo rocznej

 

Uczeń pisał wszystkie prace klasowe, sprawdziany lub testy.

Z 75% prac klasowych, sprawdzianów lub testów uczeń otrzymał w pierwszym terminie oceny pozytywne. Uczeń ma pozytywne oceny ze znajomości modlitw i „Małego Katechizmu”.

 

  1. Skala ocen

a)   Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne półroczne i oceny roczne ustala się w stopniach według następującej skali:

▪  ocena celująca – 6

▪  ocena bardzo dobra – 5

▪  ocena dobra – 4

▪  ocena dostateczna – 3

▪  ocena dopuszczająca – 2

▪  ocena niedostateczna – 1

 

Kryteria ocen bieżących:

Na sprawdzianach czy pracach klasowych, gdzie zadania są punktowane, można zastosować kryteria wykonania procentowego zadań100%- 97%- celujący (6)

96%- 90%- bardzo dobry (5)

89%- 74%- dobry (4)

73%- 50%- dostateczny (3)

49%- 30%- dopuszczający (2)

29%- 0%- niedostateczny (1)

 

 

 

Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów, wobec których należy zindywidualizować kryteria oceniania w związku z zaleceniami poradni psychologiczno-pedagogicznej, nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:

100%- 90%- celujący (6)

89%- 71%- bardzo dobry (5)

70%- 55%- dobry (4)

54%- 40%- dostateczny (3)

39%- 20%- dopuszczający (2)

poniżej 19%- niedostateczny (1)

 

Przy ocenianiu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi punktem wyjścia do formułowania wymagań są jego możliwości, dlatego ocenia się przede wszystkim postępy i wkład pracy oraz wysiłek włożony w przyswojenie wiadomości rzez danego ucznia.

 

Kryteria oceniania w klasach 4- 8 Ocena celująca

  1. Uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.
  2. Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.
  3. Angażuje się w prace pozalekcyjne np.: gazetki religijne, przedstawienia ewangelizacyjne.
  4. Osiąga sukcesy w konkursach religijnych.
  5. Posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące oceną celującą.

Ocena bardzo dobra

  1. Uczeń spełnia wymagania w zakresie oceny dobrej.
  2. Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony poziomem nauczania religii.
  3. Opanował znajomość „Małego Katechizmu”, modlitw i okresów Roku liturgicznego.
  4. Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
  5. Bierze udział w konkursach religijnych.
  6. Wyróżnia się aktywnością na tle grupy katechetycznej.
  7. Jest pilny, systematyczny i zainteresowany przedmiotem.
    1. Zachowuje szacunek do czasu modlitwy, słuchania Słowa Bożego i znaków religijnych, a jego postawa moralna nie budzi wątpliwości.
    2. Wykazuje inne możliwości indywidualne promujące ocenę bardzo dobrą.

Ocena dobra

  1. Uczeń spełnia wymagania w zakresie oceny dostatecznej.
  2. Opanował wiedzę religijną w swoim zakresie edukacyjnym na poziomie dobrym.
  3. Wykazuje się dobrą znajomością „Małego Katechizmu”, modlitw, okresów Roku liturgicznego.
  4. W zeszycie posiada wszystkie notatki i zadania domowe.
  5. Systematycznie uczestniczy w katechezie i jest zainteresowany przedmiotem.
  6. Stara się być aktywny podczas lekcji.
  7. Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.
  8. Postawa ucznia nie budzi wątpliwości (punkt 8 oceny bardzo dobrej).
  9. Posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę dobrą.

 

Ocena dostateczna

  1. Uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dopuszczającej.
    1. Uczeń opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości i umiejętności umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy.
    2. Wykazuje się dostateczną znajomością „Małego Katechizmu”
    3. W zeszycie ucznia występują sporadyczne braki notatek i prac domowych.
    4. Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
    5. Postawa ucznia nie budzi wątpliwości (punkt 8 oceny bardzo dobrej).
    6. Inne możliwości indywidualne ucznia wskazują ocenę dostateczną.

Ocena dopuszczająca

  1. Uczeń opanował podstawowe pojęcia religijne.
  2. Prowadzi zeszyt.
  3. Posiada problemy ze znajomością wymaganych modlitw.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Joomla Themes designed by Web Hosting Top